Only me

My photo
Serdang, Selangor, Malaysia
nothing special..... just an ordinary girl with a big hope for a wonderful future

Thursday, May 26, 2011

Menu Hari Ini : Sambal Bilis & Telur

Sebab time cuti sem ni aku jadi suri rumah so mestilah buat entri pasal masakan ye tak,hik3. Ok la hari ni aku masak lauk feveret aku, senang je nak buat lauk ni, setengah jam je boleh siap.

mula2 aku kenalkan ramuannya dulu:

6 ulas bawang merah (dikisar)
4/5 ulas bawang putih(dikisar)











cili kering(dikisar) atau boleh jugak guna cili kisar yang dah siap











1 paket kecil ikan bilis(direndam dalam air untuk hilangkan masin)














2 biji telur(direbus)

garam ,gula & serbuk perasa
minyak masak
sedikit air

bahan dah siap, jom kita masak,hihi

1. Mula2 panaskan minyak dan tumis bawang putih & bawang merah yang dah dikisar tadi sampai baik bau,tapi make sure jangan sampai hangus,hik3


2. bila dah bawang tu agak2 dah masak, kita masukkan cili kering yang dikisar tadi dan kacau. nak masukkan berapa banyak pun tak pe cili tu, tapi aku guna 4 sudu, kalau nak lagi pedas boleh tambah lagi




3.masak cili & bawang tu dalam beberapa minit pastu masukkan garam,gula & serbuk perasa dan masukkan sedikit air & masukkan ikan bilis(keluarkan dulu airnya)




4. teruskan lagi mengacau & bila dah agak pekat sikit baru masukkan telur. masak dalam 5 minit lagi bagi sambal tu kering sikit.



5. tadaa dah masak, sapa cakap masak tu susah, senang je sebenarnya,lauk ni pun boleh jugak buat lauk nasi lemak kalau makan dengan roti pun sedap jugak... selamat mencuba



p/s: sambil masak lauk tu jangan lupa masak nasik plak ye,hik3 :)

No comments: