Only me

My photo
Serdang, Selangor, Malaysia
nothing special..... just an ordinary girl with a big hope for a wonderful future

Tuesday, August 2, 2011

Selera Terengganu D Bulan Puasa

Ni aku nak perkenalkan beberapa juadah bulan puasa yang agak popular kat terengganu & agak susah nak jumpa hari biasa.

1.Kurma
buah kurma ni for sure la ada kan,wajib ada kat atas meja time berbuka or sahur



2. Onde-onde
kuih ni dibuat daripada tepung pulut, intinya plak just gula melaka yang dipotong kecik2,pastu disalut ngan isi nyiur(kelapa)


3. Puteri mandi
Kuih ni plak cara buatnya sama je ngan onde2, cuma yang ni xde inti kat dalam n bentuknye leper, pastu disalut ngan isi nyiur + gula melaka

4. Asam gumpal
Kuih ni plak dibuat daripada sagu n intinya aku tak sure apa tapi rasa intinya masin n manis .Aku pun tak tau kenapa kuih ni namenye 'asam gumpal' sebab rasanya tak masam pun


5. Murtabak
Kalau kat Terengganu ni murtabak ni lain sikit sebab bukan kuah kari tapi kuahnya cuka yangletak  bawang,pastu letak sirap sikit untuk dapatkan kaler merah tu,ade jugak yang buat kaler kuning, aku memang suka kuah ni n tak suka sangat kuah kari.


6. Lompat tikam
Kuih ni plak ak tak sure la camne cara nak buatnya sebab aku kurang suka kuih ni,huhu, n aku pun tak tau kenapa la nama kuih ni menakutkan sangat.

                                                              

7. Nekbat
Kuih ni memang agak femes kat sini, lagi2 time puasa sebab hari biasa susah nak jumpa,kuih ni sebenarnya keras and tawar bila nak makan baru la masak ngan air gula,kalau mak aku dia suke masak ngan air sirap sebab nanti kuih ni jadi kaler merah


8.Taufufa
Yang ni sebenarnya bukanlah juadah ramadan yang femes pun tapi aku letak jugak sebab taufufa memang feveret aku time puasa, lagi2 yang sejuk,memang nikmat ar makan time berbuka :)



9. Ayam golek
Ayam golek memang wajib ada time puase,kalau pergi bazar bau ayam golek memang boleh kurangkan pahala puasa aku,huhu







No comments: